تحلیل گفتمان
صبا بشیری؛ هیوا ویسی
چکیده
اعلامیههای ترحیم یکی از کاربردیترین ابزار برای اعلام مرگ افراد هستند. مطالعۀ توصیفی-تحلیلی حاضر با در نظر گرفتن تحولات اجتماعی-فرهنگی در پی انقلاب اسلامی ایران سعی در انجام تحلیلی گذری/حرکتی بر اعلامیههای ترحیم مربوط به دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی با تکیه برمدل ژانر-محور سویلز(1990،2004) دارد . 100 اعلامیۀ ترحیم (50 اعلامیه مربوط ...
بیشتر
اعلامیههای ترحیم یکی از کاربردیترین ابزار برای اعلام مرگ افراد هستند. مطالعۀ توصیفی-تحلیلی حاضر با در نظر گرفتن تحولات اجتماعی-فرهنگی در پی انقلاب اسلامی ایران سعی در انجام تحلیلی گذری/حرکتی بر اعلامیههای ترحیم مربوط به دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی با تکیه برمدل ژانر-محور سویلز(1990،2004) دارد . 100 اعلامیۀ ترحیم (50 اعلامیه مربوط به هر دوره) با استفاده از روش اسنادی-کتابخانه ای جمع آوری شدند. هدف اصلی مطالعه نشان دادن تأثیر پدیدهای اجتماعی-فرهنگی بر ساختار اعلامیههای ترحیم بود. پس از شناسایی بخشها/گذرهای اصلی در اعلامیههای هر دوره، شباهتها و تفاوتهای موجود مورد بررسی و بحث قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که اعلامیههای پس از انقلاب اسلامی به طور تقریبی حاوی تعداد بخشها/گذرهایی دو برابر بیشتر از اعلامیههای پیش از انقلاب بودند. چهار بخش/گذر در هر دو مجموعه مشترک بودند: بازشناسی اعلام کنند گان، بازشناسی متوفی، بازشناسی اعضای خانواده، و تعیین زملن و مکان برگزاری مراسم ترحیم. سه بخش فقط در اعلامیههای پس از انقلاب مشاهده شدند که شامل بخش آغازین، تصویر متوفی و توصیف متوفی بودند. بحث و تحلیل بخشها با توصیفاتی مربوط به موقعیت سیاسی-اقتصادی، مذهبی و سیاسی هر دو دوره تکمیل میشوند.
تحلیل گفتمان
بهمن ابراهیمی؛ هیوا ویسی
چکیده
پژوهش حاضر با استفاده از مدل پیشنهادی سویلز (2004) به بررسی و تحلیل سبک نگارش در مقدمهی مقالات علوم رایانهای محققان ایرانی و بینالمللی، که به زبان انگلیسی نگارش شده-اند، میپردازد. بدین منظور، دو گروه از مقالات ایرانی و خارجی منتشر شده در مجلات معتبر ایرانی و بینالمللی گردآوری شدند. نتایج نشان داد که گذر اصلی 1 و فرعی 1«مشخص ...
بیشتر
پژوهش حاضر با استفاده از مدل پیشنهادی سویلز (2004) به بررسی و تحلیل سبک نگارش در مقدمهی مقالات علوم رایانهای محققان ایرانی و بینالمللی، که به زبان انگلیسی نگارش شده-اند، میپردازد. بدین منظور، دو گروه از مقالات ایرانی و خارجی منتشر شده در مجلات معتبر ایرانی و بینالمللی گردآوری شدند. نتایج نشان داد که گذر اصلی 1 و فرعی 1«مشخص نمودن مطلب کلی»، گذر اصلی 2 و فرعی A1 «نمایش شکاف در بیشینه»، گذر اصلی 3 و فرعی 1 «بیان هدف پژوهش بصورت توصیفی و هدفمند»، گذر اصلی 3 و فرعی 4 «خلاصه نویسی روش تحقیق» گذر اصلی 3 و فرعی 6 «بیان اهمیت پژوهش» با فراوانی بیشتری در مقدمه-ی مقالات مورد پژوهش نمایان شدند. گذر اصلی 2 و فرعی 2 «بیان توجیه مثبت» یافت نشد و دیگر گذرهای فرعی با قراوانی بسیار کمتری ظاهر شدند. یافتههای این پژوهش بر بهکارگیری رویکرد ژانری در امر آموزش شیوهی نگارش مقالات علمی تاکید بسیار میکند. همچنین، نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه از نوشتارهای علمی از نظر گذر اصلی 3 و فرعی 7 «مشخص نمودن ساختار مقاله» مشاهده نشد. یافتههای این پژوهش بر بکارگیری شیوهی ژانری-محور در امر آموزش مهارت نوشتار علمی دارد. زیرا این روش منجر به افزایش سطح آگاهی یادگیرنده نسبت به ساختارهای نحوی موجود در مقدمهی مقالات علمی در رشته ب علوم رایانهای شده که نتیجهی آن شاید تقویت مهارت نگارش دانشگاهی نزد دانشجویان علوم رایانهای باشد